Dagens experiment-middag

Jag tänkte att jag skulle experimentera fram en billig middag. Det blev vegetariska pannbiffar (falafel-liknande). Pris: 10:-

1 burk blandade bönor (kikärter, bönor etc)
1 liten lök
1 liten riven morot
1 liten paprika
1 ägg
ströbröd
Kryddor efter behag. Jag hade salt, peppar, cayennepeppar, spiskummin & curry.

Skölj av och mosa bönorna med en gaffel. Hacka lök och paprika. Riv ner moroten. Blanda samman allt med ägg och lite ströbröd. Krydda.

Stek i lite olja tills dom har fått stekyta på båda sidor och är tillagade helt genom.

Serveras med lite kokt ris. Något som jag tror blir gott till är en hemlagad tomat-salsa med färska tomater, lök, hackad fefferoni, salt, peppersauce och eventuellt någon chilikrydda.

Efterssom jag ska börja studera och leva på minimum pengamässigt så tyckte jag det var dags att börja lära sig laga till extrem billig mat. Jag tyckte denna rätten fungerade aldeles utmärkt, och jag blev mätt. Det blir rätt mycket på denna satsen, så det räcker till 2 eller kanske 3 personer. Är man ensam kan man ju laga till 2 dagar på denna satsen. Extremt prisvärt.

Kommentarer:
Postat av: Greenchili

Bra att hitta billig och mättande mat! Jag och lillan gjorde en riktigt smarrig och mättande tomatsoppa, med lite sommarkål och röda linser samt bruten spaghetti i, häromdagen. Ska lägga upp receptet vid tillfälle :)

Postat av: Anders

Låter gott! Ja det gäller att kunna laga till billig mat. Jag har en bönsoppa jag ska lägga upp sen någon dag med. Ska nog lägga upp min chili con carne med. Den är god ;)

2008-06-30 @ 16:27:20

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits