Potatis och morots-soppa

Jag har ju haft en del matinslag i den här bloggen, så jag tänkte fortsätta lite på det spåret. Den här gången har jag gjort en soppa:

6 stora potatisar
4-5 morötter (ica's standardstorlek)
1 stor gul lök
1-1.5 liter vatten
2-3 buljong-tärningar
Salt, peppar, timjan
Olivolja
Vitvins-vinäger
Sesamolja
Mrs Cheng Kinesisk Soja

Tärna och skiva potatis och morötter. Klyfta löken. Fräs löken i en skvätt olivolja. Lägg i potatis och morötter. Häll över vattnet. Lägg i buljongtärningarna, krydda med salt, peppar och timjan efter smak. Låt koka. Häll på en skvätt olivolja efter en stund. Jag har använt Dauro, efterssom den är den absolut godaste. Skvätt ner lite vinäger, soja och sesamolja. Låt koka tills grönsakerna mjuknat.

Tänk på att bara använda 2-3 droppar av sesamoljan. Den är så smakrik att det behövs inte mer än så.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits