Malmö:Snart storstad...

Malmö håller på att växa. Men lilla malmö är inte van vid att vara storstad. Alltså stöter malmö på lite problem här och där. Ett problem som jag noterat när jag pendlar till kristianstad varje dag dyker upp när malmöborna ska kliva på pendlartåget på malmö central.
In kommer tåget från Köpenhamn. Det är fullsatt. Folk ska kliva av. 25-50 personer vid varje dörröppning. Men vad gör malmöborna då? Jo de försöker tränga sig på tåget i all denna röra. Det som uppstår är TOTAL KAOS!!!
Nej, Malmöborna måste lära sig att släppa av folk innan de kliver på tåget.  Men de flesta är väl förmodligen så jäkla rädda för att inte få sittplats, så folk fäktar sig fram och springer över andra för den sakens skull....

En annan sak. Härom dagen när jag åkte tåget så var där en kille, ca 24 år, med arabiskt utseende om bord. Han verkade väldigt nervös, gick upp från sin sittplats och tog rundor i tåget, satte sig igen, gick o satte sig på en anna plats osv. Det första jag tänkte på då var det som häde i London och spanien. Tänk om denna killen är nervös för att han är en bombare...
Visst, irrationellt tänkande, men sverige har inte blivit anfallna än, men man vet aldrig det kan hända. Jag blev  hyfsat rädd och bytte vagn.
Killen i fråga verkade extremt nervös, och det var väl det som triggade min oro. För om jag hade varit en självmordbombare ombord på ett tåg, vetandes att detta var min absolut sista resa så skulle jag nog vara precis lika nervös som han verkade.


Uteliggare; malmö verkar få fler och fler av dem. Stackars människor. Och det verkar kunna drabba vem som helst. För några veckor sen såg jag en kille som gick i samma skola som jag i högstadiet gå och tigga pengar. Och igår såg jag en ung, hyfsat fräsch tjej stå och sälja hemlösas tidning. Hon såg ut att vara ca 25, max.  Men hon såg utt att ha tappat glöden litegrann. Jag antar att man blir aningen nedstämd om man råkar bli hemlös. Hade jag haft mer pengar själv så hade jag faktiskt köpt den där tidningen av dem.


Linda har gått med i GI viktkontroll, fast att hon inte behöver det. Nåja, skulle man fråga henne så skulle hon säga att hon är jättetjock, fast hon är normalsmal. Hon har fått tag i massa recept, middagstips och så. Detta resulterar i att jag automatiskt också får äta den där maten med lågt GI-värde. Vi har ätit det ett tag nu, och det känns bra. God mat är det också. Jag vet inte om det är en tillfällighet, men sen vi började äta det så står vågen på ett kilo mindre. Och jag har inte gjort nåt speciellt för det. Kanske det funkar. God mat är det i alla fall ;)

Nähä, nu har jag inte mer att säga för tillfället. Simpsons börjar dessutom nu....


Kommentarer:
Postat av: Gissa vem?

Hej Anders.
Visst är det komiskt. Att åka tåg i rusningstrafik alltså. Halvdåsiga lite försenade människor påväg till jobbet. Trycker sig in på tåget samtidigt med förhoppningen att om jag kommer in på tåget nu på en gång så kanske jag känner mig lite mindre stressad. Får jag dessutom en sittplats så kanske jag kan pusta ut i några minuter och glömma att jag är sen.
Inte undra på att grabben du såg på tåget verkade nervös och stressad. Han ladde säkert för världens ursäkt till chefen varför han är sen för fjärde morgonen på rad.
Dessutom är det väl underligt hur vi översätter globala nyheter till vår egen lilla subjektiva värld. Alarmerande rapporter om ökande antal självmordsbomare eller fågelinfluensa gör att man väljer bort kyckligen i typ en vecka tills nästa farsot rapporteras i media och att medresenären på ett ynka tåg till metropolen Kristianstad blir värsta massmördaren. Eh, ta det lugnt...man blir ju hispig av alla domedagsprofetsior. Det räcker ju att man stressar sig själv för att rostemackan blev bränd eller frukostgröten kokade fast i grytan. Eller ja, anledningen till att det hände är väl för att man överhvudtaget gick upp ur sängen. Ha.

Anders, glöm aldrig att äta en stadig frukost innan du ger dig av hemifrån. Man behöver ordentligt med energi för att klara dagen. Klart att du blir yr, svag och okoncentrerad om du äter ditt första mål mat kl tre på eftermiddagen, häller i dig kaffe och jobbar maniskt utan att lyfta blicken från datorskärmen hela dagen. När du sedan kommer hem sent på kvällen och trycker i dig kvällsmaten för att dämpa darrningarna och tomhetskänslan fråga dig då inte varför du inte kan komma ner i varv för att gå och sova och få den sömn som behövs för att orka upp nästa dag och kanske hinna äta frukost innan bussen går. Koffeinet bubblar i blodet och hjärnan är slö. Rosenrot är inte lösningen på din trötthet. Akta dig så att du inte själv blir som araben på tåget.

puss och kram

2005-10-14 @ 23:12:23

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits